Co może zrobić rodzic, by ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkolnego?
- wytworzyć u dziecka pozytywne nastawienie do przedszkola,
- stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do tego, jaki panuje w przedszkolu (np. zbliżone pory posiłków),
- kształtowanie u dziecka umiejętności porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi (poprzez zachętę do prowadzenia rozmów, dzielenia się przeżyciami),
- włączyć dziecko w przygotowania do pójścia do przedszkola, kupując wspólnie np. przytulankę, która będzie mu towarzyszyć,
- przeprowadzić tzw. trening umiejętności społecznych, polegający na doświadczeniu przez dziecko przebywania z innymi dorosłymi i dziećmi, a także rozstania z dorosłymi,
- wdrażać dziecko do samoobsługi ( samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, załatwianie potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby),
- dostarczać dziecku materiały plastyczne, z którymi zetknie się w przedszkolu,
- stopniowo oswajać dziecko z okolicą, budynkiem przedszkolnym, placem zabaw, a także salą i personelem placówki,
- brać udział w zajęciach adaptacyjnych.
Dobre rady na pierwsze dni w przedszkolu
- postaraj się opowiedzieć dziecku jak będzie wyglądał jego dzień,
- wstańcie na tyle wcześniej, by dać dziecku szansę na spokojne zjedzenie śniadania i inne rutynowe czynności,
- możliwie konkretnie powiedz dziecku kiedy je odbierzesz np. po obiedzie ( a nie „za chwilkę”) i koniecznie dotrzymaj obietnicy,
- nie przeciągaj pożegnania nic tak nie utrwala płaczu dziecka jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym dziecku zależy w danej chwili,
- kontroluj co mówisz do dziecka,
- bądź świadomy, że często drugie pożegnanie jest trudniejsze i bardziej dramatyczne od pierwszego.
Rodzicu pamiętaj, że adaptację utrudniają:
- twoje wyrzuty sumienia,
- niepokój o dziecko,
- brak zaufania do placówki,
- podejrzliwość do personelu,
- brak jasnych reguł,
- traktowanie dziecka przedmiotowo,
- pośpiech i zdenerwowanie,
- spóźnianie się,
- brak czasu dla dziecka,
- obrażanie się na dziecko,
- brak zrozumienia dla jego zachowań.