PROCEDURA ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
W PRZEDSZKOLU NR 1
Z ODDZIAŁEM INTEGRACYJNYM
W STRZEGOMIU.

2021/2022

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378),
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280),
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309),
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych,
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2019 r., poz. 1664).

 

 

§1

CELEM PROCDURY JEST:

  • Ustalenie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniom, rodzicom, opiekunom, nauczycielom;
  • Określenie zasad dokumentowania i ewaluacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
  • Wskazanie sposobu przechowywania i archiwizacji dokumentów związanych
    z pomocą psychologiczno- pedagogiczną.

 

§2

ZAKRES PRZEDMIOTOWY I PODMIOTOWY UDZIELANJE POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ.

  1. Przedszkole Nr 1 z oddziałem integracyjnym w Strzegomiu, zwane dalej „przedszkolem” udziela wychowankom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana wychowankowi przedszkola polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych
    i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu,
    w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
  3. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika
    w szczególności:

    • z niepełnosprawności,
    • z niedostosowania społecznego,
    • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
    • z zaburzeń zachowania lub emocji,
    • ze szczególnych uzdolnień,
    • ze specyficznych trudności w uczeniu się,
    • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
    • z choroby przewlekłej,
    • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
    • z niepowodzeń edukacyjnych,
    • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
    • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
  4. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom wychowanków i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
  5. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
    i nieodpłatne.
  6. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana jest przez dyrektora przedszkola.
  7. Pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielają nauczyciele pracujący z dzieckiem oraz specjaliści zatrudnieni w przedszkolu: psycholog, logopeda, nauczyciel współorganizujący kształcenie.
  8. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy
    z rodzicami wychowanków, poradniami psychologicznopedagogicznymi (w tym poradniami specjalistycznymi), placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
  9. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
    • rodziców/prawnych opiekunów wychowanka,
    • dyrektora przedszkola,
    • nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
    • poradni,
    • asystenta edukacji romskiej,
    • pomocy nauczyciela,
    • pracownika socjalnego,
    • asystenta rodziny,
    • kuratora sądowego,
    • organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny i dzieci.

§3

ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PRZEDSZKOLU DLA DZIECI, KTÓRE POSIADAJĄ ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

1.Procedura została opracowana w celu:

  1. doprecyzowania zakresu zadań nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dziecka, które po- siada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, po uprzednim rozpoznaniu jego indywi- dualnych możliwości psychofizycznych,
  2. usprawnienia współpracy pomiędzy nauczycielami i specjalistami organizującymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną w przedszkolu,
  3. ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli , rodziców i specjalistów.

2.Zakres

Procedura dotyczy objęcia dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego po- mocą psychologiczno- pedagogiczną od momentu podjęcia opieki przez nauczyciela do momentu za- kończenia planowanych działań.

Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są przez osoby orzekające, które działają przy poradniach psychologiczno- pedagogicznych. Katalog niepełnosprawności, które uprawniają do ubiegania się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jest ściśle określony i ograniczony. Orzeczenia są wydawane w stosunku do dzieci: niesłyszących lub słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

1.      Uczestnicy postępowania- zakres odpowiedzialności:

  1. Dziecko– ma prawo i możliwość uczestnictwa w odpowiednio zorganizowanych zajęciach rozwijających jego uzdolnienia, w zajęciach specjalistycznych: rozwijających kompetencje społeczno- emocjonalne, logopedycznych, terapii pedagogicznej oraz innych o charakterze terapeutycznym, które będą zaspokajały indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.
  2. Specjaliści– terapeuta pedagogiczny, logopeda, inne osoby działające na rzecz dziecka np. pracownicy poradni – organizują zajęcia specjalistyczne, prowadzą badania i działania diagnostyczne, podejmują działania z zakresu profilaktyki, wspierają nauczycieli poszczególnych grup i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Ściśle współpracują ze sobą i innymi uczestnikami pomocy psychologiczno-
  3. Dyrektor– jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków do zorganizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój dziecka. Monitoruje działania nauczycieli i specjalistów oraz sprawuje nadzór pedagogiczny.
  4. Rodzice/ prawni opiekunowie– wyrażają zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach wspomagających rozwój w ramach organizowanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej, są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój dziecka i przestrzegania ustalonych zasad, mają prawo do korzystania z pomocy w formie porad, konsultacji, warsztatów, szkoleń.
  5. Nauczyciele– powinni mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej wspomagających rozwój dzieci. Troska o odpowiednie przygotowanie się do zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich działań nauczyciela.
  6. Zespół pomocy psychologiczno- pedagogicznej- członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz ustala wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem.

2.      Zadania zespołu pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 

Zadaniem powołanego zespołu jest współpraca z rodzicami, ze specjalistami oraz w zależności od potrzeb, z poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, lub innymi osobami, których wiedza i umiejętności będą pomocne w zaplanowaniu pomocy dla dziecka. Członkowie zespołu wykonują następujące zadania:

  1. dokonują wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka, korzystając również z informacji uzyskanych od rodziców,
  2. opracowują indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny (IPET), uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz poszczególne formy i okres udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
  3. realizują indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny(IPET), w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz dodatkowych, które ustala dyrektor,
  4. dokonują oceny postępów dziecka oraz ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z

3.      Zadania dyrektora przedszkola:

  1. Po uzyskaniu informacji od nauczycieli lub specjalistów o posiadaniu przez dziecko orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego powołuje zespół pomocy psychologiczno- pedagogicznej, wyznacza koordynatora zespołu.
  2. Powiadamia rodziców o przyznanej pomocy, jej formach, okresie jej udzielania, wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą
  3. Umożliwia odbywanie specjalistycznych zajęć z dzieckiem poprzez zatwierdzenie zaplanowanych przez zespół zajęć edukacyjnych lub zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym (IPET).
  4. Monitoruje bieżącą pracę nauczycieli i działań podejmowanych przez specjalistów w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-
  5. Uzgadnia warunki współpracy z poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, rodzicami, innymi placówkami, organizacjami i innymi instytucjami wspierającymi rodziny.
  6. Wnioskuje do poradni psychologiczno- pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy i sposobu rozwiązania problemu w sytuacji, gdy nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka pomimo udzielonej pomocy psychologiczno-

4.      Zadania koordynatora zespołu pomocy psychologiczno- pedagogicznej

Po podjęciu decyzji o objęciu dziecka wskazaną przez dyrektora przedszkola formą pomocy, zaplanowaniu sposobów i terminów udzielania pomocy koordynator powinien:

  1. uzyskać pisemną zgodę rodziców na udział dziecka w zajęciach specjalistycznych, które po- winny trwać do czasu złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia daną formą pomocy,
  2. po uzyskaniu zgody poinformować rodziców o terminie spotkania zespołu oraz ustalonych sposobach pracy, wymiarze godzin i okresach udzielania pomocy, poinformować rodziców, że mogą wnioskować o udział logopedy, pedagoga, psychologa lub innego specjalisty w spotkaniach zespołu,
  3. poinformować osoby biorące udział w spotkaniach że są zobowiązane do nieujawniania po- ruszanych spraw
  4. umożliwić rodzicom uczestnictwo w zajęciach specjalistycznych prowadzonych z dzieckiem na terenie przedszkola, ewentualnie przekazywać materiały do pracy z dzieckiem w domu,
  5. na prośbę rodziców przekazać kopie indywidualnego programu terapeutycznego

5.      Rodzice:

  1. Zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dziecka i dla rodziny- na początku roku szkolnego bądź bezpośrednio po dostarczeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
  2. Mają możliwość składania wniosku o udzielenie pomocy psychologiczno- pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie placówki.
  3. Wyrażają zgodę na udzielenie pomocy dziecku, czyli realizację indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznym z dzieckiem na terenie placówki.
  4. Mają możliwość zapoznania się z indywidualnym programem edukacyjno- terapeutycznym z dzieckiem na terenie placówki .
  5. Zapoznają się z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem udostępnionymi przez nauczyciela (mają możliwość wykorzystania dostępnych materiałów do pracy z dzieckiem w domu).
  6. Uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców organizowanych w miarę
  7. Mogą korzystać z fachowych porad i konsultacji logopedy, terapeuty, dyrektora, pracowników poradni.

 

§4

ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PRZEDSZKOLU DLA DZIECI, KTÓRE NIE POSIADAJĄ ORZECZENIA
O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

  1. Procedura została opracowana w celu:

  1. doprecyzowania zakresu zadań nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dziecka, które nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, po uprzednim rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,
  2. usprawnienia współpracy pomiędzy nauczycielami i specjalistami organizującymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną w przedszkolu,
  3. zintegrowanie działań nauczycieli i rodziców.

2.      Zakres

Procedura dotyczy objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną dziecka od momentu podjęcia opieki przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań, w szczególności w stosunku do dziecka:

  1. niepełnosprawnego
  2. zagrożonego niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanego społecznie
  3. z zaburzeniami zachowania emocji
  4. szczególnie uzdolnionego
  5. ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  6. z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych
  7. z przewlekłą chorobą
  8. będących w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
  9. potrzebującego wsparcia ze względu na ewentualne niepowodzenia edukacyjne
  10. mającego trudności adaptacyjnych związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związane z wcześniejszym kształceniem za granicą.

3.      Uczestnicy postępowania- zakres odpowiedzialności

  1. Dziecko– ma prawo i możliwość uczestnictwa w odpowiednio zorganizowanych zajęciach rozwijających jego uzdolnienia, w zajęciach specjalistycznych: logopedycznych, terapii pedagogicznej oraz innych o charakterze terapeutycznym, które będą zaspokajały indywidualne potrzeby rozwojowe i
  2. Specjaliści– terapeuta pedagogiczny, logopeda, inne osoby działające na rzecz dziecka np. pracownicy poradni – organizują zajęcia specjalistyczne, prowadzą badania i działania diagnostyczne, podejmują działania z zakresu profilaktyki, wspierają nauczycieli poszczególnych grup i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Ściśle współpracują ze sobą i innymi uczestnikami pomocy psychologiczno-
  3. Dyrektor– jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków do zorganizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój dziecka. Monitoruje działania nauczycieli i specjalistów oraz sprawuje nadzór pedagogiczny.
  4. Rodzice/ prawni opiekunowie– wyrażają zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach wspomagających rozwój w ramach organizowanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej, są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój dziecka i przestrzegania ustalonych zasad, mają prawo do korzystania z pomocy w formie porad, konsultacji, warsztatów, szkoleń.
  5. Nauczyciele– powinni mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej wspomagających rozwój dzieci. Troska o odpowied nie przygotowanie się do zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich dzia łań nauczyciela.

4.      Zadania nauczyciela prowadzącego grupę przedszkolną

Organizując pomoc psychologiczno- pedagogiczną, nauczyciel zobowiązany jest do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, w tym zainteresowań i uzdolnień dziecka, na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole. W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela takiej pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym jednocześnie dyrektora przedszkola. Bieżąca praca w tym przypadku oznacza obowiązek prowadzenia zajęć z wykorzystaniem aktywnych metod pracy dostosowanych do możliwości dziecka.

5.      Udzielając dziecku pomocy psychologiczno- pedagogicznej:

5.1.  Nauczyciel:

  1. Przeprowadza obserwacje pedagogiczne (dokonuje diagnozy rozwoju funkcjonowania dziecka, rozpoznaje potrzeby rozwojowe poprzez realizację badań diagnostycznych oraz na pod- stawie badań specjalistycznych, np. logopedycznych rozwoju mowy).
  2. Nawiązuje współpracę z rodzicami i diagnozuje środowisko
  3. Udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych, mających wyjątkowe predyspozycje i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Prowadzi też inne zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z
  4. Informuje rodziców o możliwościach i rodzaju udzielanej dziecku
  5. Podczas bieżącej pracy z dzieckiem udziela mu pomocy zgodnie z indywidualnym lub grupowym planem zajęć .
  6. Współpracuje ze specjalistami i innymi osobami działającymi na rzecz
  7. ustala terminy pracy specjalistów z
  8. Dokumentuje pracę z dzieckiem w dzienniku pracy nauczyciela oraz w dokumentacji z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej (karta pracy z dzieckiem).
  9. Dokonuje oceny postępów dziecka oraz ustala wnioski do dalszej pracy

5.2.  Dyrektor przedszkola:

  1. Po uzyskaniu informacji od nauczyciela, specjalistów powiadamia innych nauczycieli, wychowawców grup, specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną w trakcie ich bieżącej
  2. W przypadku stwierdzenia konieczności organizacji zajęć rozwijających uzdolnienia , logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne, terapii pedagogicznej lub inne o charakterze terapeutycznym bezzwłocznie i na piśmie informuje rodziców o przyznanej pomocy, jej formach, okresie jej udzielania, wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą
  3. Nadzoruje pracę nauczycieli i specjalistów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-
  4. Wnioskuje do poradni psychologiczno- pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy i sposobu rozwiązania problemu w sytuacji, gdy nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka pomimo udzielonej pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

5.3  Rodzice:

  1. Zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dziecka i dla rodziny- na początku roku szkolnego bądź bezpośrednio po dokonaniu obserwacji
  2. Mają możliwość składania wniosku o udzielenie pomocy psychologiczno- pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie placówki.
  3. Wyrażają zgodę na udzielenie pomocy dziecku, czyli realizację indywidualnego lub grupowego planu pracy z dzieckiem na terenie placówki.
  4. Mają możliwość zapoznania się z indywidualnym lub grupowym planem pracy z
  5. Zapoznają się z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem udostępnionymi przez nauczyciela ( mają możliwość wykorzystania dostępnych materiałów do pracy z dzieckiem w domu).
  6. Uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców organizowanych w miarę
  7. Mogą korzystać z fachowych porad i konsultacji logopedy, terapeuty, dyrektora, pracowników poradni .

§5

SPOSÓB REALIZACJI PROCEDURY

  1. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nie- odpłatne.
  2. Godzina zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej dostosowana jest do możliwości wiekowych dziecka i trwa odpowiednio:
  • dla dzieci 3-4 letnich 15-20 minut
  • dla dzieci 5-6 letnich 20-30 minut
  1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych. Liczba dzieci nie może przekraczać
  2. Zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchylenia- mi rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba dzieci nie może przekraczać 5.
  3. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba dzieci nie może przekraczać
  4. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba dzieci nie może przekraczać
  5. Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego jest organizowana dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego w przedszkolu i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Objęcie dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia dziecka pomocą w tej

 

  1. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
  • Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci
  • Prowadzenie zajęć terapii logopedycznej dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczy- cieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń

§5

SPOSÓB REALIZACJI PROCEDURY

  1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowe
  2. Udostępnienie treści dokumentu w holu głównym
  3. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów z treścią
  4. Zapoznanie rodziców z obowiązującą procedurą na najbliższych zebraniach.

 

  • §6

DOKUMENTACJA DO PROCEDURY

Dokumentacja do procedury została dołączona w formie załączników.

  • §7

TRYB DOKONYWANIA ZMIAN W PROCEDURZE

 

Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonywać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.

 

Załączniki do Procedury udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

  1. Wniosek o objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną,
  2. Informacja dla rodzica,
  3. Indywidualny program pracy, Grupowy program pracy.
  4. Program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka realizującego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego
  5. Ocena efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  6. Zgoda rodziców na udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  7. Pismo zawiadamiające rodziców o spotkaniu zespołu nauczycieli, nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnego i specjalistów przedszkola
  8. Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny dla dziecka z orzeczeniem potrzebie kształcenia specjalnego
  9. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka
  10. Protokół z posiedzenia zespołu do spraw i organizacji pomocy psychologicznopedagogicznej
  11. Ustalenia dyrektora dotyczące udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznhej

* Załączniki: 7, 8, 9, 10 dotyczą dziecka objętego kształceniem specjalnym